mandag 29. mars 2010

Omtrent som julaften før man vet hva pakkene inneholder…

Jeg kan vel si, med hånden godt plassert på hjertet, at reisefeberen har ankommet, og nervene står i kø for å kjøre berg-og-dalbane rundt omkring i kroppen.

Det vil vel være flere som mener noe om hva reisefeber er. Noen vil si at det er positivt å få reisefeber og andre mener det kan være noe negativt.

Men hva er egentlig reisefeber? Jeg har googlet, og kom fram til dette:

Biokjemiker Steinar Bergseth forklarer reisefeber slik: Kroppen setter seg i en forsvarsposisjon når noe skal skje. At kroppen gjør seg klar til det som skal skje, og at det da blir produsert adrenalin, og det gjør at kroppen blir varm og skjelven.

Han fortsetter: Men mye er også avhengig av personlig egenhet. En trygg og sterk person vil være mindre utsatt for reisefeber enn en som er mer nervøst anlagt.

En psykolog ved navn Einar Hjertø sier: Reisefeber kan knyttes til det å forlate hjemmet og begi seg ut på noe fremmed og ukjent. Det forhold man har fra tidligere om det ukjente farger reisefeberen; Forventningsfull spenning og mestring, eller redsel knyttet til katastrofe og angst?

Han forklarer videre: Samtidig kan det være et slags kick en får som følge av at man setter idealiserte forestillinger ut i livet, omtrent som julaften før man vet hva pakkene inneholder.

Jeg har laget min egen mening om hva det er, selv om jeg verken er biokjemiker eller psykolog.

Heges veldig enkle definisjon på reisefeber:

Reisefeber oppstår når man gleder seg sykt til noe man ikke kan vite om man burde eller skal glede seg til.

Altså; noe du ikke har opplevd før og ikke helt vet hva det er man faktisk kommer til å oppleve, selv om man har blitt forklart det utallige ganger. Som min gode venn Hjertø sa; begi seg ut på noe fremmed og ukjent.

Jeg sier ikke at man ikke kan glede seg til å dra steder man har vært hundre ganger før. Men jeg må innrømme at jeg var ikke like spent å dra til Tyrkia den 4. gangen som jeg var 1. gangen. Første dagen på ny jobb er ikke like spennende som den siste.

Her er et ferskt bilde fra Antelope Park (hva jeg syns om at de spiser opp Pumba får bli en annen sak)


Det er meldt 25 grader og regn når vi ankommer Gweru på søndag. På med regnfrakken og godhumøret, så har vi kommet langt på vei!

Vero og jeg er mer enig enn vi noen gang har vært om at VI GLEDER OSS!!!

Jeg teller ned som vanlig! 5 DAGER!!!

All the best,

Hege

1 kommentar:

  1. Hei Hege!

    Jeg regner med at reisefeberen er borte nå? Bra at turen gikk fint, og jeg skjønner at du allerede har hatt nærkontakt med løvene. Misunner deg! Håper du får anledning til å skrive litt etter hvert. Håper det er bra med deg(deg også, Veronica). Nå venter jeg bare på noen fantastiske bilder fra dere!

    SvarSlett